Most Knybawski

Awatar użytkownika

niespokojna66
Rajca
Rajca
Reakcje:
Posty: 1345
Rejestracja: 26 sie 2011, o 19:37
Podziękował : 166 razy
Otrzymał podziękowań: 99 razy
Płeć:
Kontakt:

Re: Most Knybawski

#11

Post autor: niespokojna66 » 21 mar 2012, o 18:03

Most w Tczewie w niemieckiej kronice , z komentarzem po niemiecku : 5.36-6.34
" onclick="window.open(this.href);return false;
Naj­piękniej­szych chwil w życiu nie zap­la­nujesz. One przyjdą same../P.Bosmans/

Awatar użytkownika

zet48
Pisarz Miejski
Pisarz Miejski
Reakcje:
Posty: 4415
Rejestracja: 30 sty 2011, o 19:05
Lokalizacja: Tczew / Gdańsk
Podziękował : 0
Otrzymał podziękowań: 9 razy
Kontakt:

Re: Most Knybawski

#12

Post autor: zet48 » 23 sie 2012, o 23:01

Wózek techniczny pod przęsłem Mostu
Załączniki
SDC10914.jpg
SDC10914.jpg (267.22 KiB) Przejrzano 332 razy
SDC10914.jpg
SDC10914.jpg (267.22 KiB) Przejrzano 332 razy
"Od dziś dzień , do końca świata w ludzkiej będziem pamięci, My wybrani - Kompania Braci, Kto dziś wespół ze mną krew przeleje ten mi Bratem"

Awatar użytkownika

mieczyslaw
Najemca
Najemca
Reakcje:
Posty: 212
Rejestracja: 4 maja 2011, o 19:05
Podziękował : 0
Otrzymał podziękowań: 0
Kontakt:

Re: Most Knybawski

#13

Post autor: mieczyslaw » 27 sie 2012, o 11:41

Pochwalę się, byłem tam niedawno - niestety i "złomiarze" dotarli do mostu knybawskiego - wycięte zostały, m.in. drzwi pancerne znajdujące się w tunelu w przyczółku wschodnim, przy płytach pancernych na tym samym przyczółku znikają duże nakrętki oraz inne metalowe elementy - zastanawiam się, kiedy za same płyty się zabiorą? Całkowity brak szacunku do nieswojego.

Awatar użytkownika

zet48
Pisarz Miejski
Pisarz Miejski
Reakcje:
Posty: 4415
Rejestracja: 30 sty 2011, o 19:05
Lokalizacja: Tczew / Gdańsk
Podziękował : 0
Otrzymał podziękowań: 9 razy
Kontakt:

Re: Most Knybawski

#14

Post autor: zet48 » 27 sie 2012, o 17:32

Jak odwiedziłem most w zeszłym roku zastałem wiele zamurowanych wejść i zero możliwości wejścia do środka.
"Od dziś dzień , do końca świata w ludzkiej będziem pamięci, My wybrani - Kompania Braci, Kto dziś wespół ze mną krew przeleje ten mi Bratem"


gawronektcz
Przybysz
Przybysz
Reakcje:
Posty: 91
Rejestracja: 21 sie 2011, o 11:44
Podziękował : 1 raz
Otrzymał podziękowań: 1 raz
Kontakt:

Re: Most Knybawski

#15

Post autor: gawronektcz » 27 sie 2012, o 21:09

czerwiec 2012
Załączniki
bunkry0.jpg
bunkry0.jpg (191.51 KiB) Przejrzano 323 razy
bunkry0.jpg
bunkry0.jpg (191.51 KiB) Przejrzano 323 razy
bunkry.jpg
bunkry.jpg (123.54 KiB) Przejrzano 323 razy
bunkry.jpg
bunkry.jpg (123.54 KiB) Przejrzano 323 razy


mzk
Budnik
Budnik
Reakcje:
Posty: 336
Rejestracja: 21 lut 2011, o 15:14
Lokalizacja: Tczew
Podziękował : 0
Otrzymał podziękowań: 11 razy
Kontakt:

Re: Most Knybawski

#16

Post autor: mzk » 22 sty 2013, o 04:09

Szanowni Państwo,

Ot taka ciekawostka. Dzisiaj widziałem zdjęcie prezentujące wjazd na most knybawski od strony "tczewskiej". Pomimo, iż zostało ono podpisane jako wykonane w 1949 r. (podpisany jako "most na Wiśle w Tczewie") , pochodzi ono najprawdopodobniej z lat 1951 - 1952 (uwidoczniony na nim most jest zbyt "kompletny"). Nie mogę jednak wykluczyć, iż gdzieś w tle nie są prowadzone roboty nieujęte na fotografii, co świadczyłoby, że faktycznie pochodzi ono z 1949 r.
Wracając jednak do meritum. Na zdjęciu widać, iż wzdłuż mostowej szosy ułożone były, niezbyt gęsto ale regularnie, konstrukcje przypominające "maszty" oświetlenia (wiemy, iż tczewskie i knybawski most miały najprawdopodbniej już wówczas dostęp do energii elektrycznej, jak również.... własne linie telefoniczne na przyczólkach). Niestety pomimo ciągłych prób powiększenia zdjęcia, nie jestem w stanie jednpznacznie stwierdzić, czy mamy do czynienia z elementami systemu ośiwetlenia mostu. Niewykluczone, iż owe "maszty" miały inne zastosowanie.

Awatar użytkownika

be-good
Koordynator
Koordynator
Pisarz Miejski
Pisarz Miejski
Reakcje:
Posty: 4743
Rejestracja: 2 lut 2011, o 20:15
Znajomość języków obcych: English, Deutsch, Pусский
Lokalizacja: Najpierw Czyżykowo, potem Bajkowe, obecnie Górki, za jakiś czas - Rokitki :( ...
Podziękował : 157 razy
Otrzymał podziękowań: 110 razy
Płeć:
Kontakt:

Re: Most Knybawski

#17

Post autor: be-good » 22 sty 2013, o 06:39

Pewnie w jakiś sposób się to wiąże: nie wiem, jakiego rodzaju instalacje kryje pod sobą ten słup, ale oznakowanie "PKP" na moście knybawskim i okolicznych skarpach przykuwa uwagę :) :

Obrazek

Zdjęcie ŁeBa: http://www.dawnytczew.pl/forum/viewtopi ... 202#p30202" onclick="window.open(this.href);return false;


mzk
Budnik
Budnik
Reakcje:
Posty: 336
Rejestracja: 21 lut 2011, o 15:14
Lokalizacja: Tczew
Podziękował : 0
Otrzymał podziękowań: 11 razy
Kontakt:

Re: Most Knybawski

#18

Post autor: mzk » 24 sty 2013, o 02:13

Szanowni Państwo,

Nawiązując trochę do tematu. Omawiana linie telefoniczne obu mostów (tczewskiego i knybawskiego) przynajmniej w pierwszym okresie ich funkcjonowania, jak się wydaje, mogły nie należeć w pełni do PKP. Zostały one założone najprawdopodobniej na potrzeby służb ochraniających obie przeprawy przez Wisłę (MO, ORMO, strażników mostowych, SOK, żołnierzy KBW). Wiele wskazuje na to, iż nie były to linie "otwarte", a tylko mające połączenie z ówczesnym Komisariatem Miejskim MO w Tczewie na ul. Lecha.
Należy przy tym wspomnieć, iż służby ochraniające oba mosty nie miały "łatwego życia" z władzami kolejowymi. Gdańska PKP np. nie chciała się zgodzić na zamontowania przy tczewskim moście reflektorów, które miały oświetlać jego dolną część.

Awatar użytkownika

zet48
Pisarz Miejski
Pisarz Miejski
Reakcje:
Posty: 4415
Rejestracja: 30 sty 2011, o 19:05
Lokalizacja: Tczew / Gdańsk
Podziękował : 0
Otrzymał podziękowań: 9 razy
Kontakt:

Re: Most Knybawski

#19

Post autor: zet48 » 24 lip 2013, o 19:20

Tych planów chyba na forum nie widziałem (jeśli się pojawiły - można usunąć :P ).
knybawa-wieze.jpg
knybawa-wieze.jpg (156.76 KiB) Przejrzano 206 razy
knybawa-wieze.jpg
knybawa-wieze.jpg (156.76 KiB) Przejrzano 206 razy
knybawa-wieza.jpg
knybawa-wieza.jpg (37.79 KiB) Przejrzano 206 razy
knybawa-wieza.jpg
knybawa-wieza.jpg (37.79 KiB) Przejrzano 206 razy
knybawa-plan.jpg
knybawa-plan.jpg (33.2 KiB) Przejrzano 206 razy
knybawa-plan.jpg
knybawa-plan.jpg (33.2 KiB) Przejrzano 206 razy
knybawa-obrazek.jpg
knybawa-obrazek.jpg (342.95 KiB) Przejrzano 206 razy
knybawa-obrazek.jpg
knybawa-obrazek.jpg (342.95 KiB) Przejrzano 206 razy
knybawa_przekroj_popreczny.jpg
knybawa_przekroj_popreczny.jpg (172.94 KiB) Przejrzano 206 razy
knybawa_przekroj_popreczny.jpg
knybawa_przekroj_popreczny.jpg (172.94 KiB) Przejrzano 206 razy
knybawa-zachod.jpg
knybawa-zachod.jpg (204.58 KiB) Przejrzano 206 razy
knybawa-zachod.jpg
knybawa-zachod.jpg (204.58 KiB) Przejrzano 206 razy
źródło: http://www.berlinka.pcp.pl/most.html" onclick="window.open(this.href);return false;
"Od dziś dzień , do końca świata w ludzkiej będziem pamięci, My wybrani - Kompania Braci, Kto dziś wespół ze mną krew przeleje ten mi Bratem"

Awatar użytkownika

zet48
Pisarz Miejski
Pisarz Miejski
Reakcje:
Posty: 4415
Rejestracja: 30 sty 2011, o 19:05
Lokalizacja: Tczew / Gdańsk
Podziękował : 0
Otrzymał podziękowań: 9 razy
Kontakt:

Re: Most Knybawski

#20

Post autor: zet48 » 26 sie 2013, o 23:33

We wspomnianym albumie z kolekcji albumów DeAgostini "Nasza Polska" zatytułowanym "Mosty i Wiadukty" zet48 @ Promocja mostu" onclick="window.open(this.href);return false; Pojawiła się również informacja o Moście Knybawskim.

Obrazek

...i tu pojawiło się wiele ciekawostek :)

Most drogowy w Wiśle w Knybawie

Choć Knybawa należała przed wojną do Polski, do projektowania mostu Niemcy przystąpili jeszcze przed jej rozpoczęciem. W latach 1936-1937 przeprowadzili konieczne badania geologiczne, podobno skrywane pod pretekstem ułożenia nowego kabla telekomunikacyjnego, łączącego właściwą Rzeszę i Prusy Wschodnie. Jeszcze przed 1 września 1939 roku wykonano stalowe elementy przeprawy. a następnie złożono je w Gdańsku. Dzięki temu już po wybuchu konfliktu wystarczyło jedynie 18 miesięcy, aby połączyć brzegi Wisły w nowym miejscu. Prace rozpoczęto ok. 25 września 1939 r., a oddanie do użytku nastąpiło na urodziny Hitlera. W marcu 1941 r. Riechsstraßenbrücke , jak brzmiała pierwotna nazwa, znalazł się w ciągu komunikacyjnym Piła-Chojnice-Malbork-Elbląg. Był to stalowy most o konstrukcji blachownicowej i dziewięciu przęsłach, z której trzy najdłuższe zawieszono nad nurtem rzeki, a pozostałe nad prawobrzeżnymi terenami zalewowymi. Pierwotnej koncepcji nie zdołano do końca zrealizować - nie powstała zwłaszcza projektowana dekoracja rzeźbiarska w postaci dwóch postumentów, tworzących razem symboliczne przejście pomiędzy "starym germańskim państwem" a "nowym kolonizowanym Wschodem". W styczniu 1945 r. Niemcy wysadzili w powietrze przęsła nurtowe. Odbudowano je w latach 1946-1950 za pomocą elementów zrekonstruowanych w Stoczni Gdańskiej (zatem cześć nad nurtem nie jest oryginalna).

Dodatkowymi informacjami podanymi w albumie była treść zawarta w tabeli:
DSC_0658.jpg
DSC_0658.jpg (118.98 KiB) Przejrzano 188 razy
DSC_0658.jpg
DSC_0658.jpg (118.98 KiB) Przejrzano 188 razy
...oraz ciekawostka z ramki :P
DSC_0659.jpg
DSC_0659.jpg (93.32 KiB) Przejrzano 188 razy
DSC_0659.jpg
DSC_0659.jpg (93.32 KiB) Przejrzano 188 razy
"Od dziś dzień , do końca świata w ludzkiej będziem pamięci, My wybrani - Kompania Braci, Kto dziś wespół ze mną krew przeleje ten mi Bratem"

ODPOWIEDZ