Architektura

Kościół Najświętszej Marii Panny Matki Kościoła

Początki kościoła sięgają 1978 roku, kiedy to Wikariusz Generalny bp. Zygfryd Kowalski upoważnił proboszcza parafii św. Józefa do podjęcia wstępnych czynności związanych z budową nowej świątyni. 12 października 1979 r. parafii oddano w użytkowanie wieczyste teren przy ulicy Rokickiej. 8 sierpnia 1980 roku ustanowiono samodzielną parafię NMP Matki Kościoła i rozpoczęto budowę drewnianej kaplicy. 8 grudnia 1980 roku, w święto Niepokalanego Poczęcia NMP, odbyła się pierwsza Msza Św. Poświęcenie kaplicy miało miejsce 21 grudnia tego samego roku. 15 września 1982 roku po Mszy Św. w kaplicy, następuje oficjalne rozpoczęcie budowy kościoła. Kamień węgielny został wmurowany w dniu 11 czerwca 1984 roku. Był on niezwykły, ponieważ w jednym bloku umieszczone zostały trzy kamienie z bazylik rzymskich - Św. Jana na Lateranie, Matki Boskiej Większej i z kościoła Quo Vadis, które poświęcił papież Jan Paweł II w Rzymie, dnia 6 października 1983 roku. Kościół został zaprojektowany przez prof.dr.hab.inż.arch. Leopolda Taraszkiewicz z Politechniki Gdańskiej, który miał już doświadczenie w projektowaniu obiektów sakralnych. Konsekracja największego kościoła w Diecezji Pelplińskiej miała miejsce w dniu 15 września 1998 roku. W uroczystości uczestniczyło 250 kapłanów i 15 tysięcy wiernych. Konsekracji dokonali Nuncjusz Apostolski w Polsce Ksiądz Arcybiskup Józef Kowalczyk i Pierwszy Biskup Pelpliński Prof.dr hab. Jan Bernard Szlaga- w obecności arcybiskupów i biskupów: Henryka Józefa Muszyńskiego, abpa gnieźnieńskiego, Mariana Przykuckiego, abpa warmińskiego, Andrzeja Śliwińskiego, bpa elbląskiego i Piotra Krupy, bpa pomocniczego pelplińskiego. W dniu 5 czerwca 1998 roku kościół odwiedził Prymas Polski Kardynał Józef Glemp, który celebrował tam Mszę Św.

 

 

Pomniki i miejsca pamięci

Burzliwe dzieje miasta i naszego kraju znalazły swoje upamiętnienie w postaci pomników oraz miejsc pamięci.

Read more ...

Bridges

Mosty, fot. Krzysztof Jach

Topographical location of Tczew and terrain it rests on enforced local residents to construct many bridges and viaducts. Currently there are over 20 of them in town, ranging from large bridges, spanning both Vistula river banks, to small viaduct, with only 10 meter span, located on the Mühlengraben (pol. Młyński Rów, watermill canal).

Read more ...

Domy i kamienice

Tczew Plac HalleraNawet z pozoru zwyczajne domy i kamienice kryją w sobie ciekawe historie. Odkryjmy ich historię i  jak zmieniał się ich wygląd na przestrzeni lat. 

Read more ...

Buildings

Urząd Miejski w TczewieThe historic landmarks of Tczew are standing monuments to the towns interesting past. They come from different time periods and in various architectural styles. Rich in details and inner beauty, each of them offers a compelling story: 

Read more ...

Small architecture

Many small, inconspicuous objects, which usually remain unnoticed, retain substantial historical value. In Tczew, this group includes the following:  roadside shrines, water pumps, fire hydrants, announcement pillars and public restrooms.

Read more ...

fb2